İdamlara karşı 126 haftadır direniyorlar

  • 13:15 23 Haziran 2026
  • Güncel
HABER MERKEZİ- İran’daki idam karşıtı kampanya, iki kadın tutsağın daha idam edildiğini duyurdu. Tutsaklar, 57 hapishanede sürdürdükleri açlık greviyle idam cezalarına karşı tepkilerini dile getirdi.
 
İran’da “Salı Günleri İdama Hayır” kampanyası, 126’ncı haftasında ülke genelindeki 57 farklı cezaevinde devam ediyor. Kampanya kapsamında tutsaklar her salı günü açlık grevi yaparak idam cezalarına karşı protestolarını sürdürüyor.
 
Kampanya tarafından yayımlanan son açıklamada, Qazvin Cezaevi’nde 28 yaşındaki Asiye Ferahmand ve 32 yaşındaki Zeynep Zerrini isimli iki kadın tutsağın idam edildiği bildirildi. Açıklamada ayrıca Haziran ayı içinde toplam 134 tutsağın idam edildiği vurgulandı.
 
‘İdam cezası bir adalet aracı değil’
 
Kampanya açıklamasında, İran’da idam cezasının adaletin sağlanması için bir araç olmadığı, aksine korku yaymak, muhalif sesleri bastırmak ve otoriter yapıyı güçlendirmek amacıyla kullanıldığı ifade edildi. Açıklamada ayrıca, İran ile ABD arasında son dönemde varılan ön anlaşmaya da değinilerek, bu süreçte insan hakları ihlalleri ve idamların gündeme alınmadığı eleştirisi yapıldı.
 
Uluslararası kuruluşlara çağrı
 
Kampanya, Uluslararası Af Örgütü, BM özel raportörü Mai Sato ve çeşitli BM uzmanlarının İran’daki insan hakları ihlalleri ve cezasızlık konusunda yaptıkları uyarılara dikkat çekti. Açıklamada, uluslararası toplum ve insan hakları kuruluşlarına “İran’daki artan idam dalgasına karşı sessiz kalmama ve etkili adımlar atma” çağrısı yapıldı.
 
57 hapishanede açlık grevi
 
Açlık grevinin sürdüğü bazı cezaevleri arasında Tahran Evin, Qezel Hesar, Karaj Merkez, Tebriz, Urmiye, Şiraz, Meşhed ve Zahidan gibi çok sayıda cezaevi bulunuyor. Kampanyaya ayrıca Kerman Hapishanesi’nden yeni tutsaklarında katıldığı belirtildi.